Hľadať...
HORE
Nezaradené Tripy rodinné

Turistika: Remata – Bralova Skala – Sklené

Bralova skala

Niekto tam hore nás ma rád, lebo zase nám je dopriate stráviť slnečný víkend spolu. A predsa ho nepresedíme len tak doma na zadku! Zapáčilo sa nám kombinovať vláčik s turistikou. Ako povedal sprievodca v mimoriadnom parnom vlaku v sobotu: „Sme nadšenci do vlakov – koľajnicou trafení.“ Tak nás tiež jedna taká menšia švacla :). Tento krát sme sa vybrali na Bralovu skalu z vlakovej stanice Remata a náš peší okruh sa skončil na stanici Sklené. Natrafila som aj na zaujímavé info o samotnej trati. Verili by ste tomu, že jazdíme po 90 ročnej železničnej trase?

Mapa + skicár = nezabudnuteľný zážitok

Pozor štartujem skicár. To je predzvesť silného zážitku. Sa v ňom s tými mojimi čiaročkami a oválikmi viem poriadne „vyřádit“ :)))).

Bralova skala
Mapka „zájazdu“ Zdroj: Vlastný

Ale poďme radšej k veci. Mapky budú na predaj, ale až po zrealizovaní vernisáže. Do vtedy musíte byť trpezliví priatelia :))))).

Čo sa trasy týka. Z vlakovej stanice Remata na stanicu Sklené pri Handlovej cez Bralovu skalu je to 8,5 kilometra. Podľa značky je to na 2,5 hodiny.

Dokopy sme spravili 440 výškových metrov, z toho 375 metrov bolo zo stanice na Bralovu skalu. Tento úsek mal necelé 3km, takže dosť strmé. S kočíkom by som sem nešla, ale pomaličky v kľude sa to dalo zvládnuť. Akurát ťažké témy sme museli s kamoškou rozoberať, aby sme pozornosť odviedli od páliacich stehienok :).

Pešo na vlak

Z nášho malebného geta sme sa – ako je už naším zvykom – vybrali na vlak pešky. Vo vzduchu cítiť jeseň. Chladné rána, zarosené pavučinky a hustá hmla, ktorá keď sa rozplynie, našu kotlinku zaleje slnko.

Z Vrútok sme sa osobákom odviezli na už spomínanú stanicu Remata. Tá sa stala našim východzím bodom. Keď som stála tvárou k železničnému viaduktu, odbočili sme od koľajníc vpravo do lesa. Bralovu skalu spolu s vysielačom, ktorý je umiestnený na jej najvyššom cípe, vidno už zo stanice.

Až po vrchol sa treba držať žltej turistickej značky – len, aby sa nezabudlo :). Nástup je strmý, taký najnáročnejší úsek. Ale našťastie ide len o krátku časť výletu. Takže tu sa treba trošku hecnúť. No a tie výhľady po pár kvapkách potu….. parááááda.

Bralova skala z Rematy do Skleného
Babie leto Zdroj: Vlastný
Bralova skala z Rematy do Skleného
Vlaková stanica Remata
Bralova skala z Rematy do Skleného
Pohľad od stanice na Bralský viadukt Zdroj: Vlastný

Trať zo Štubne do Rematy

Trať z Handlovej do Hornej Štubne má úctyhodných 90 rokov. Postavili ju hlavne kvôli vyťaženému uhliu v Handlovej, ktoré bolo potrebné nejakým spôsobom vyvážať. Na krátkom úseku vlak zo Štubne na Rematu prejde dvomi tunelmi a jedným viaduktom. Deti vo vlaku niekedy možno rozptýliť zaujímavosťami o trati.

Bralova skala z Rematy do Skleného
Trať Štubňa – Remata Zdroj: Mapy.cz

Zo Štubne vedie železničná slučka. Zastali sme na stanici. V zápätí sme sa pohli a akoby sa vracali späť do Teplíc. Zrazu tma a ocitli sme sa v tuneli. Až keď som si pozrela v mobile ako vedie trasa koľajníc, pochopila som. No ja potrebujem občas lopatou ovaliť, aby mi to v tej makovici do seba pozapadalo.

Zo Štubne vedie teda ako prvý Štubňánsky tunel v dĺžke 646 metrov. Časť šácht sa hĺbila ručne a zvyšné práce sa robili pomocou pneumatických kladív. Zaujímavosťou tunela je, že cesta I. triedy medzi Martinom a Kremnicou vedie ponad tento tunel.

V poradí druhý tunel sa volá Bralský, niekto ho pozná aj pod názvom Tunel T. G. Masaryka. S dĺžkou viac ako 3 kilometre patrí k najdlhšiemu na tomto úseku. Postaviť takýto objekt chcelo v prvej polovici 19. st. dôkladnú prípravu. Ja osobne hlcem všetky info o tom ako dokázali s relatívne jednoduchými strojmi, takéto zásahy do horniny s odchýlkami pár milimetrov. Nehovoriac, že tu pod nosom nevedia s dnešnými technológiami dokončiť diaľničný tunel Dubná skala/Višňové :))). Pri stavbe železničného tunela došlo k niekoľkým závalom . Spodná voda rozmáčala drevené podpery a tie tlaku horniny a valiacej sa vody podľahli. Efektívnejším odvádzaním vody sa problém podarilo vyriešiť.

Bralova skala z Rematy do Skleného
Bralský viadukt Zdroj: Vlastný

Jednokoľajový Bralský viadukt má celkovú dĺžku úctyhodných 98,4 m. Najvyššia časť počítaná od dna potoka má 27 m. Oceľová konštrukcia je položená na železobetónových pilieroch. Prostredným otvorom viaduktu prechádza lesná cesta a potok. Pôvodne som chcela priniesť len nejakú zaujímavú info o tomto viadukte, ale natrafila som na stránku zeleznicne.info.sk a to hotová studnica zaujímavostí o železničných objektoch :). Juj ale som sa potešila.

Výstup na Bralovu skalu

Ako som už spomenula, začiatok nám dal zabrať. Evka s kamošom Edkom kráčala popri mne a mala som pocit, že urobia krok vpred a vzápätí dva späť. Ale keď zbadali pod stromom hubku, tak sa rozbehli, že som im nestíhala. To sú tie veci, ktoré sú medzi nebom a zemou a skrátka ich čo? Nepochopíme :).

Bralova skala z Rematy do Skleného
Strmý výstup
Bralova skala z Rematy do Skleného
Zmiešaný les ihličnanov a listnáčov Zdroj: Vlastný

Po chvíli sme došli k spomínanému vysielaču a za ním sa nám naskytol gýčovučký pohľad do doliny na Handlovú a Prievidzu. Samozrejme toto nás baví :). Kúsok od vysielača bolo aj ohnisko, ktoré nám padlo vhod. Klobáska, hermelíny a špekajdy samé vyskakovali z batohov.

Bralova skala z Rematy do Skleného
Vrchol s týmto nevídaným skvostom 🙂
Bralova skala z Rematy do Skleného
Na chvíľu mimo mraveniska tam dolu Zdroj: Vlastný

Deti zaúkolujeme hľadaním suchého dreva, chlapi rozohníkujú oheň a lesom sa šíri vôňa. Počas takýchto prechádzok na čerstvom vzduchu to jedlo chutí nejako inakšie. Povedala by som, že lepšie :).

Bralova skala z Rematy do Skleného
Ohnisko čakalo na nás Zdroj: Vlastný

Sklenianske lúky a Sklené pri Handlovej

Keď som si na mapke pozerala, kam sa chystáme, potešilo ma, že cestou prejdeme aj Sklenianske lúky. Na tých svojich fórach a skupinách som o nich neraz čítala. Potešilo ma, že nakukneme aj sem. Z Bralovej skaly sme teda po červenej prešli k smerovníku „Sklenianske lúky“ a ďalej sme pokračovali po modrej cez dedinku Sklené až na jej koniec, kde sa nachádza vlaková stanica. Tento úsek je veľmi príjemný, mierne klesajúci s okulahodiacimi pohľadmi na rozľahlé lúky. Jedna fotografia je viac ako nejaké slová, tak teda prikladám :).

Bralova skala z Rematy do Skleného, Sklenianske lúky
Sklenianske lúky Zdroj: Vlastný
Bralova skala z Rematy do Skleného, Sklenianske lúky
Sklenianske lúky po druhé Zdroj: Vlastný

Modrá značka je lesná cesta, ktorá postupne prechádza do asfaltovej a tá sa vinie celou dedinkou až ku stanici na opačnom konci. Na to, že táto obec má do 5000 obyvateľov, je pomerne dlhá – má 3km. Ide pôvodom o dedinu založenú nemcami. Cestou možno vidieť utešené chalúpky. Neďaleko stanice je na vŕšku kostol z roku 1627 a okolo neho sa týčia majestátne lipy. Najstaršia má 250 rokov s obvodom kmeňa 628 cm. Naši chlapi podporili lokálny turizmus v krčmičke. Orosená odmena je na nezaplatenie počas takýchto teplých dní, darmo.

Bralova skala z Rematy do Skleného
Pohľad do dediny od vlakovej stanice Zdroj: Vlastný

Cieľová stanica Sklené pri Handlovej

Príjemne unavení sme si sadli pred stanicu. Slniečko vyhrialo jej steny počas svojej celodennej púte. Odvšadiaľ sálalo príjemné teplo. Pohľad od stanice na Sklenianske lúky bol vďačnou bodkou za pekným výletom. Aby bolo takýchto pokojných dní čo najviac priatelia. Nech máme aspoň slnko na duši, keď sa to na oblohe schová za mráčik :).

Bralova skala z Rematy do Skleného
Cieľová stanica na ceste domov Zdroj: Vlastný

«

»

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.