Hľadať...
Nezaradené

Kremnické bane – Krahule – Skalka – Kremnica

Krahule

Jesenné prázdniny sú tu. Ivčo si vybavil voľno v robote a tak sme sa rozhodli využiť zubaté jesenné slnko niekde na čerstvom vzduchu v prírode. Už dlhšie sme sa pohrávali s myšlienkou spojiť výlet aj s prespávačkou. Okolité chaty máme pobehané, lákalo nás omrknúť niečo nové. A tak, keď pán manžel prišiel s nápadom, dlho sme neváhali. Aj keď musím povedať, že ja som si pozrela inú trasu na mapke. Oveľa kratšiu :)))) A čo Vám pripomína Pamätník európskej integrácie? Treba mrknúť na priloženú foto, lebo ťažko sa hľadajú slová :). Alebo tušíte, ktorá slovenská stavba je len o 12 metrov nižšia ako Eiffelova veža?

Mapuj, zmapuj, domapuješ – tomu sa zelení…

Deň prvý: Kremnické bane – Krahule Zdroj: https://mapy.dennikn.sk/

Tento výlet by sa dal rozdeliť na dve časti. A teraz pozor! Prvá časť je tá, ktorú sme absolvovali prvý deň… A tá druhá :)))) To bola tá, ktorá ma zaskočila deň druhý :). Celý čas som kukala do tých online mapiek podľa Ivových vyjadrení a stále som nechápala o akých orientačných bodoch to hovorí. No a potom vzal môj mob do ruky a mňa oblial pot. Kolienka sa podlomili… Konečne som pochopila, do čoho ma (nás) to namočil :))))).

Naplánovaný prvý deň v číslach: Prešli sme úsek dlhý zhruba 7,5 km a prekonali 270 výškových metrov. Trvalo nám to zhruba 4 hoďky. Trasa by sa dala zvládnuť aj s trošku terénnejším kočíkom.

Ďalší deň som si pôvodne myslela, že z Krahúľ pôjdeme na Skalku a následne po žltej do Kremnice. No my sme urobili o trošičičinku väčší okruh. Hovoríme približne o vzdialenosti 17 km, stúpaní 555m a následnom zostupe 805 metrov. Úctyhodných 30 000 krokov myslím hovorí za veľa. Do rekreačného strediska Toliar nám to trvalo 4 hod 30 minút.

Krahule, Skalka, Zlatá studňa, Velestúr, Kremnica - turistika s deťmi
Deň druhý: Krahule, Skalka, Zlatá studňa a Kremnica Zdroj: https://mapy.dennikn.sk/

Kremnické bane

Ako to už u nás býva zvykom, využili sme služby železníc. Do Kremnických baní nás doviezol vláčik. Ide o mimoriadne pekný úsek trate, najmä od Hornej Štubne do Kremnice. Výškové rozdiely na trati pomáhajú prekonať rôzne slučky a tunely. Človek je jednou nohou stále akoby v lese.

Vlaková stanica
Chátrajúca ale pekná budova
Už historická relikvia Zdroj: Vlastný

Vypichnem napríklad železničný „obchvat“ v Turčeku. Dedinu železničná trať celú obchádza v oblúku. Stanica je na dolnom konci, následne vlak na ľavom boku kopíruje dedinu, pomaly naberá výškové metre až nakoniec sa stráca na náprotivnom svahu v tuneli. Po ľavej strane možno vidieť vysoký priehradný múr. Trať bola uvedená do prevádzky v roku 1872. To je pre mňa až neuveriteľné ako sa dokázali už vtedy popasovať s náročným terénom. Najvyšší bod trate na tomto úseku tvoria práve Kremnické bane so svojou nadmorskou výškou 780m. Keď sme sa sem boli previesť na parnej lokomotíve vrámci MDD, tak tu mašinke došla para a na chvíľu sme v kopci stáli.

Geografický stred Európy a Výhliadka Trnovník

Vystúpili sme na vlakovej stanici a pokračovali ďalej pešo po červenej značke smerom na avizované Krahule. Upozorňujem, že táto značka je aj zároveň asfaltovou cestou. Napriek pekným výhľadom som deti hnala vkuse na kraj, keby išlo náhodou auto. Našťastie ich nebolo veľa.

Cestou od stanice, všade naokolo zúri jeseň 🙂 Zdroj: Vlastný

Z cesty sme zišli celkovo 3x. Prvá zastávka – Kostol sv. J. Krstiteľa a geografický stred Európy. Kostol je významným prvkom z 13. st. Vedľa neho sa nachádza pamätník s kameňom, ktorý označuje tento významný geografický bod. Zároveň je aj základným kameňom, ktorý položili pri vzniku Slovenskej republiky. Nedávno pribudol ešte jeden kameň. Na lúke stojaci pamätník je symbolom Slovenského centra európskej integrácie. No vyzerá ako kôl v plote, ale pripomína mi aj niečo iné, ale to by som už bola sprostá. Toto miesto je dostupné aj autom.

Slovenské centrum európskej integrácie, Kremnické bane
Slovenské centrum eu integrácie, nesmejte sa, vôbec to nepripomína….
Geografický stred Európy, Kremnické bane
Kostolík s geogr. stredom Zdroj: Vlastný

Po návrate na hlavnú cestu sme po chvíľke kráčania došli k odbočke na Výhliadku z vrcholu Trnovníka. Poskytuje naozaj pekné výhľady na okolitú prírodu, Kremnicu a Kremnické bane. Mierna zachádzka, ale stojí za to.

Cestou k vrcholu od cesty
Pohľad od kríža smerom na Kremnické bane Zdroj: Vlastný

Rozhľadňa Krahuľský štít

Po návrate na asfaltku sme dorazili do dediny Krahule. Bolo mi tak všelijako, trošku ma pobolievala hlava. Už som sa aj tešila, že sa zložíme. Na to Ivčo: „Ideme aj na tú rozhľadňu, nie?“ Netušila som akú, ani kde. Akurát som dúfala, že nebude ďaleko. Nakoniec z dediny to bola ďalšia hodina kráčania len ku rozhľadni. S Evkou sme sa už premáhali. Ale miesto to bolo koniec koncov krásne. Nádherný pohľad na čarovnú vo svahu vrastenú Kremnicu pohladenú večerným slnkom. Lesný chodník ku koncu mierne stúpal, aj tu sme stretli rodinku s kočíkom. Odtiaľto ďalej pokračoval turistický chodník priamo do Kremnice. Viem si predstaviť, že sa sem vrátime mamičky s deťmi a dáme napríklad len túto light verziu výletu.

Krahule, výlet s deťmi, Krahuľský štít
Pohľad na zjazdovku v Krahuliach, kt. sme pokorili ďalší deň
Smerovník Zdroj: Vlastný
Rozhľadňa Krahuľský štít, turistika s deťmi
Krahuľský štít Zdroj: Vlastný
Rozhľadňa Kruhľský štít, turistika s deťmi
Madam Kremnica Zdroj: Vlastný

Prespávačka a ráno smer Skalka

Noc sme strávili tu. V rodinnom dome, jeden akoby apartmán na prenájom. K dispozícii 4 lôžka, plus možnosť roztiahnuť gauč, kuchynka, chladnička. K tomu čistučko a príjemný prístup. To len na okraj. Potom mojom bolehlave som potrebovala spánok ako soľ. A ráno som vstala ako vymenená. Ešte dobre, že som úplne netušila, čo nás čaká a neminie :)))). Okolo pol 9tej sme vyrazili za brutálneho vetra. Ten nás sprevádzal celý deň až na pár úsekov v závetrí. Pomaličky v kľude sme vyšli zjazdovkou hore a napojili sa na červenú značku. Na svahu sme nazbierali výškové metre a ďalej na Skalku, to bola už len taká príjemná prechádzka po mierne zvlnenom teréne.

Krahule smer Skalka, turistika s deťmi
Krahule v rannom šate
Skalka, turistika s deťmi
Vysielač Suchá hora na Skalke Zdroj: Vlastný

Skalka je rekreačné a lyžiarske stredisko, nachádza sa tu aj známa ferrata s najdlhším vysunutým mostom na SK. Vysielač Suchá hora, postavený v roku 1960, svojou výškou 312 metrov je len o 12 metrov nižší ako Eiffelova veža. Ide naozaj o kolos, ktorý v tom silnom vetrisku až tak hučal. My sme sa tu nejako nezdržiavali a pokračovali ďalej. Po ľavej strane sa nám naskytovali pekné nákuky na Banskú Bystricu. Turistické chodníky vedú aj týmto smerom, rovnako ako aj do Zvolena. Nabudúce :).

Banská Bystrica v jesennom šate Zdroj: Vlastný

Zlatá studňa a zostup do Kremnice

Počas tohto nášho pochodu sme sa viac menej zdržiavali na hrebeni. Čakalo nás posledné dvestometrové prevýšenie na vrch Zlatá studňa. So svojou výškou 1265 m je najvyšším bodom trasy. Odtiaľto sme ešte prešli ešte vrcholom Velestúr a pripojili sa na modrú značku. Dúfali sme, že si dáme teplú polievočku na Chate Hostinec, ale bola bohužiaľ zatvorená. Predpokladám, že kvôli opatreniam súvisiacich s pandémiou.

Chata Hostinec Zdroj: Vlastný

Dolu sme išli pomaličky, v kľude lesnou cestou, klesanie bolo mierne. Na jednom úseku sme odbočili na zvažnicu a prešli ku rekreačnému stredisku Toliar. Najlepšie roky už má za sebou. Vyzerá, že zatiaľ si tak nejako dožíva. Ale kávičku nám zvrtli, deti si tiež čosi našli na osvieženie. No a keďže sme už boli zmorení, do Kremnice na vlak sme vzali taxíka.

Podchod pod železnicu
Toliar
Stanica Kremnica a pohľad na Rozhľadňu Krahuľský štít Zdroj: Vlastný

Na záver Záver

Nakoniec neľutujem, že sme absolvovali dlhšiu trasu. Je to veľmi krásny kus prírody a plánujem sa sem vrátiť. Objavili sme množstvo chodníčkov, ktoré sa dajú objavovať. A máme to kúsok pod nosom. Slovensko je jednoducho čarokrásne.

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.