Hľadať...
HORE
Be fit not shit Tripy rodinné

Čremošianske lazy – lesopark Bôr

Čremošianske lazy

Globálne otepľovanie v našej zemepisnej šírke prináša sa sebou okrem iného príjemnú a hrejivú jeseň. Babie leto skončí a vzápätí nastúpi ďalšie. A tak po škole trávime veľa času na slniečku a víkendy sme otvorení výletom. Na sobotu/nedeľu sme zvažovali niekoľko tipov. Do finále sa dostali Čremošianske lazy neďaleko Turčianskych Teplíc a postupne sme lúkami prešli do lesoparku Bôr, odkiaľ je to cez kúpeľný park už len kúsok na vlakovú stanicu. Vzhľadom na to, že sme opäť využili verejnú dopravu, sme sa nemuseli vracať po auto do východzieho bodu.

Mapkujeme

Mapa zájazdu Zdroj: S batohom cez hory

Celkový okruh má dĺžku asi 10 km. Počas prechádzky som trasu nemerala a spätne som to na mapke len približne odhadovala pomocou aplikácie. Išli sme miestami mimo značených trás. Čremošné ako východzí bod sa nachádza vo výške 635 m. n. m. a Čremošianske lazy 790 m. n. m. Toto je jeden z vyšších bodov na trase. O nejakom výraznom prevýšení, teda nemôže byť reč. Napriek tomu sa pred nami otvorili príjemné pohľady na Turčiansku záhradku.

Vlakom a busom do Čremošného

Ako to už u nás zvykom býva, ráno sme sa ešte za hmly vydali pešky do Vrútok. Cez rieku Turiec mostom a následne gaštanovou alejou popri rieke až na vlakovú stanicu Vrútky. Vláčikom sme prefrčali do Turčianskych Teplíc, prestúpili na prímestský autobus a do 10 minút sme vystupovali v peknej dedinke Čremošné. V miernom kopci popri zvlnenej ceste na nás vykúkali do prírody zasadené domčúriky a domčúriská. Po asi 10 minútach sme odbočili na poľnú cestu, ktorá nás nasmerovala na Čremočianske lazy. Zo zástavky sme išli po modrej značke, tu sme z nej zišli, ale dá sa pokračovať aj po nej. I keď je to dlhšie a potom by sme sa zbytočne vracali po tej istej späť smerom na lesopark

Čremošné
S citom renovavané chalúpky
Kamenná prístupová cesta do dvora
….a ešte jeden pohľad do dediny Zdroj: Vlastný

Na stránke turčianskazáhradka.sk je tip na iný okruh, ktorý možno skombinovať s výletom na Čremošianske lazy. Kúsok po „hrebeni“ do ľava sa nachádza Husný vrch, dá sa naň pohodlne prejsť z lazov. Nachádzajú sa na ňom dve hojdačky a lavička. Takáto kombinácia určite poteší rodiny s deťmi. Možno sa nabudúce vyberieme ešte tam. Teraz sme sa vydali opačným smerom k spomínanému lesoparku.

Čremošianske lazy

Poľná cesta, na ktorú sme odbočili stúpa strmo do kopca. Vychytali sme deň, kedy fúkal vetrisko. Tým, že je to otvorené priestranstvo, išlo nás odviať. Zažili sme drámu „Odviate vetrom“ na vlastnej koži :). Ako sme pomaly stúpali, otváral sa príjemný pohľad do kotlinky a na náprotivnú malú Fatru. Z tohto stúpania je aj titulná foto k článku.

Poľná cesta od dediny
Kúsok vyššie Zdroj: Vlastný
Pohľad vpravo od Teplíc
Dosiahnutý vrchol 🙂 Zdroj: Vlastný

Na lazoch sa nachádza penzión s wellnessom Kráľov dvor, čo je fajn vedieť. Napríklad dá sa vodička dočapovať, kávička zvrtnúť, prípadne zajesť. Pre deti sú tu aj nejaké preliezky. A pozor! Aj jazierko :). Ja neviem, či tam hore vkuse tak duje, no ale my sme práve kvôli tomu vetrisku rýchlo upaľovali ďalej.

Naši králi a kráľovné na Kráľovom dvore Zdroj: Vlastný

Presun k lesoparku

Ďalej sa pokračovalo príjemne zvlnenými lúkami a pasienkami. Túto trasu by zvládol aj kočík, prípadne si ju viem predstaviť na bajkoch. Pohľady na nezaplatenie. Pri lesíku sme narazili aj na ohnisko. Suché konáre o chvíľu praskali a vôňa ohňa so škvariacou slaninkou sa šírila lesom. Tu už aspoň tak nefúkalo, s výnimkou otvorených priestranstiev.

Pohľad späť na lazy Zdroj: Vlastný

Posilnení a oddýchnutí sme pokračovali ďalej. Viac menej sme už len pomaly klesali náučným chodníkom Lesoparku Bôr. Na konci, resp. na začiatku lesoparku sa nachádza Pamätník SNP . Túto poctu obetiam 2. svetovej vojny vyhotovil rodák z Turčianskych Teplíc Pavol Bán.

Lesná cesta
Postupujeme k Tepliciam Zdroj: Vlastný

Predlohou pre sochára bol starý otec rodiny Klocháňovej, ktorá býva tiež v meste Turčianske Teplice. Paradoxom je, že tento pán, ktorý stvárňuje partizána, sa samotného Slovenského národného povstania nezúčastnil.

Turistické noviny
Čremošianske lazy, Lesopark Bôr - Pamätník SNP
Pamätník SNP Zdroj: Vlastný

Pamätník je kúsok od podchodu, ktorý križuje hlavnú cestu smerom na Martin. Na jeho druhej strane sa už nachádza kúpeľný park s „veselými lavičkami“.

Kúpeľný park a vlak

Kúpeľný park, alebo aj Park slávy máme radi. Niekedy sa sem na otočku prevezieme vláčikom len tak. Deti sa tešia na „veselé lavičky“. Niektoré z nich pripomínajú známe osobnosti, iné znázorňujú veselého, alebo smutného smajlíka. Sú ich tam desiatky a sú milým spestrením inak krásneho parku.

Jeho história sa traduje od roku 1873. Za zmienku stojí napríklad lipa, ktorá má úctyhodných 200 rokov. Park sa rozprestiera na18tich hektároch a stal sa domovom pre množstvo domácich, ale aj exotických krajín. Nielen kúpeľní hostia v ňom radi trávia voľný čas. Potok vytvára v letných mesiacoch príjemnú mikroklímu.

Nesmieme obísť fontány (deti som si v nich nikdy, ale že nikde nelovila…. ani v spomínanom potoku :)))) ) a radi si doplníme termálnu minerálnu vodu, ktorá vyviera na dvoch miestach. Aquapark asi spomínať nemusím, ten je v blízkom okolí známy.

Kúpeľný park Zdroj: Vlastný

Záver

Park nás pomaly priviedol ku promenádke, ktorá vedie ku vlakovej stanici. Tá je asi 5-10 minút od centra mesta. Podľa toho ako človek kopne do vrtule :). Ďalší príjemný výlet sa blíži ku koncu a my rovnako príjemne unavení sa vraciame domov, kde čaká práčka na ufúľané kolená tepláčkov, myčka na špinavé riady z opekačky… Ale večer tie spokojne odfukujúce telíčka s lícami vyštípanými od čerstvého vzduchu…. na nezaplatenie.

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.